fredag 10 juli 2009

Pramm Diopter Setup

Here is a Pramm diopter sight with its matching front tunnel, also marked Pramm. There are several variations of both the rear and front sight, an I believe these two are the most common types.

The front sight is to be combined with a fat diopterkorn (I think ring types vere also available) och a high front sight blade. There are at least two types of Pramm tunnels that I don´t have in my collection yet, one has a stop screw from beneath and the other one has an aluminum cover that screws in from the front.

I intend to narrow down my collecting habit to Pramm stuff only. There is also a cool Pramm leaf type micrometer sight very similar to the AGJ Ram, but I haven´t managed to find a complete one yet at a reasonable price.

The setup in the picture will most likely end up on my 1918 Carl Gustaf.

Etiketter: , ,

2 kommentarer:

Blogger Matte sa...

Hej.

Du kan kanske hjälpa mig med en liten fråga? Jag har nämligen en Pramm diopter vilken jag har en sådandär "bottenplatta" till. Problemet är att jag inte kan få dioptern att fastna i plattan. Till saken hör att jag råkat ha av skruven till plattan så jag har bytt platta. Men får inte i hop dessa 2. Har testat med olika plattor men det vill sig inte. Vad göra? Mvh//Matte

6 oktober 2009 kl. 03:59  
Anonymous F sa...

Hej Matte! Problemet är att bottenplattorna och överdelarna är matchade med varandra, s.a.s. Jag skulle tro att dom har samma serienummer på en komplett orginaldiopter. Med Söderin blir det också stora problem att få ihop en felmatchad kombination. Jag antar att gubbarna bearbetade prylarna för hand till stor del. precis som med gevären, där ett slutstycksbyte kan leda till ett intensivt chimsande och omlödande av siktesbasen. Ingen made in taiwan direkt... gammal god svensk kvalitet!

19 oktober 2009 kl. 13:00  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida